maandag 13 augustus 2012

Een opstartdag

Maandag is hier echt altijd een opstartdag van een nieuwe week. Na de voorafgaande week helemaal :)
Manlief had vorige week een weekje vrij, uiteraard hadden we gepland heerlijk te gaan relaxen, naar het dolfinarium met de kleine meid en schoonmoeders, uitslapen en nog meer van die dingen die je kunt doen met een heerlijk weekje vrij. Maar het lot besloot anders....de badkamervloer was stuk en moest vervangen worden. Vloertje uitbreken, beton vloertje storten en laten drogen, tegelen, voegen en van het weekend afkitten. Gister de laatste vrije dag, hadden we eindelijk een rustmoment en een heerlijke douche (god wat knapt een mens daar van op) En als sneeuw voor de zon was de vrije week verdwenen en werd het weer gewoon maandag en begint vandaag het 'normale' leven weer, met nog een kleine kater van vorige week :)

Vandaag betekent dat vooral veel koffie, wandelen met de kleine meid, een blog beginnen :), straks wat koken en vanavond breien. Breien heb ik echt zin in, zodra dochterlief in bed ligt pak ik vanavond mijn pennen weer. Vorig jaar heb ik me deze leuke bezigheid eigen gemaakt met behulp van de site www.ravelry.com
Ik haal hier de meest geweldige patronen af, kan vragen stellen op het forum en kwijlen bij het bekijken van maaksels, waarvan ik de technieken nog onder de knie moet krijgen. Momenteel ben ik bezig met een omslagdoek voor de herfst en kan niet wachten tot het af is. Hoewel ik best kan genieten van de zomer, is de herfst mijn favoriete jaargetijde, de kleuren, geuren en het koudere weer. Ik houd nou eenmaal van sokken, vesten, regenlaarzen, regen en wind in mijn gezicht (ik weet het sommige zullen met voor gek verklaren en dat ben ik ook wel een beetje gelukkig)

Breien is niet alleen een leuke hobby, maar ook erg handig. Sinds anderhalf jaar zijn we hard aan het (be)sparen. We willen onze hypotheek versneld aflossen (zoals velen zullen doen) en draaien ieder dubbeltje heeel vaak om. Ik heb via marktplaats twee gratis zakken wol op de kop kunnen tikken en hier al een aantal goed te gebruiken dingen mee gemaakt, die we dus niet meer in de winkel hoeven te kopen. Zo proberen we  overal wat te besparen en daarmee af te lossen. We werken lekker ouderwets met potjes voor van alles en nog wat. Zo hebben we het aflos potje, het kleding potje, het extra potje, cadeau potje en het potje onvoorzien. Boodschappen hebben we een vast maandelijks budget voor, soms zit ik onder dat budget en soms ga ik er wat overheen (dat komt dan weer uit het extra potje). Boodschappen doen we bij de biowinkel en soms varieert dat wel aardig in de prijs. We eten dus biologisch en zonder (slechte) e-nummers, wat qua budget iedere week best een uitdaging is om het zo goed mogelijk in te kopen. Maar uitdagingen zijn goed en we hebben er gewoon lol in.

Op veel gebieden blijft (be)sparen een uitdaging. Consuminderen vinden wij geen vies woord, maar een stap naar een rijker leven. We kopen veel tweedehands (als het nodig is), ook cadeautjes, kleding, meubels...enz.Ik vind het heerlijk om kringloopwinkels af te struinen en "little treasures" te vinden. Soms koop ik iets, knap het op en verkoop het weer door. Buiten mijn werkzaamheden van het ontwerpen van logo's en bedrijfsnamen bedenken,  is dat weer een leuk extra centje wat binnenkomt. We hebben bewust gekozen dat ik thuis voor de kleine zorg en manlief fulltime werkt. Omdat mijn chronische vermoeidheid (ivm fibromyalgie en ziekte van crohn) het niet toelaat om fulltime te werken, is ontwerp opdrachten doen thuis en internet verkoop van opgeknapte spullen of eigen maaksel, voor mij een geweldige manier om een klein steentje bij te dragen in de inkomsten . Zo kan ik mijn tijd goed indelen en komt de kleine meid geen aandacht te kort :). Ruilacties zijn vaak voor ons ook een bespaarmanier. Eens per kwartaal probeer ik een kledingruilparty te organiseren, vaak houdt iedereen daar een superleuke outfit (of meerdere) aan over. Consuminderen betekent voor ons echt niet dat je geen leuke dingen meer kunt hebben of doen. Kleding vind ik nou eenmaal leuk en hou ook wel van afwisseling, dus ruilen is een prima oplossing. Niet alleen kleding wordt geruild......eigenlijk van alles en nog wat. Groentezaden, worden sinds we een stads(moes)tuintje op het balkon hebben, ook geruild. Wat zijn we trots op het moestuintje....de tomaten kunnen over een week of twee geplukt worden en ook de paprika's, echt geweldig om alles te zien groeien. Gisteren in de buurt ook nog veel bramenstruiken ontdekt en man en dochterlief hebben een emmertje geplukt....de beste dingen in het leven zijn gratis of bijna gratis :P


Dit was een klein kijkje in mijn leven.......blijf je meekijken?
Trots op de tomaten...ze krijgen er een kleur van :)
Moeder natuur maakt leuke grapjes :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten